En av de vanligste utfordringene i vår bransje er produktsalg – vi terapeuter tenker ofte at vi “prakker på” klienten produkter når de kommer til behandling. Sannheten er at ved å selge klienten riktige hjemmeprodukter yter vi god service: Vi deler av vår kunnskap og sikrer at klienten ivaretar huden på riktig måte. Om vi ikke gjør jobben vår og informerer om hva klienten bør gjøre hjemme, vil de gode resultatene utebli.
Det er ikke alltid like enkelt å nærme seg temaet hjemmebehandling – og hvis du trenger litt inspirasjon kan du får det her:
“Hvilke produkter bruker du hjemme?”
“Renser du huden morgen og kveld?”
“Hvordan ser hjemmerutinen din ut?”
“Hva ønsker du å oppnå med denne hudpleiebehandlingen?”
“Ønsker du hjelp til å finne en god hudpleierutine tilpasset dine behov?”
De fleste bruker produkter hjemme, enten de er kjøpt i din salong eller andre steder – og mange er redde for hva det vil koste dem å handle profesjonelle hudpleieprodukter og lar derfor være å handle i salong. Dette kan du enkelt gjøre noe med ved å ha synlige priser på salgsproduktene, og kommunisere tydelig hvordan produktet skal brukes og mengden som trengs. De fleste blir overasket over hvor lenge et profesjonelt produkt varer i forhold til de litt rimeligere produktene som tilbys i dagligvareforretninger og lignende.
Det kan også være greit å notere seg at det ikke er så stor prisforskjell på produkter som kjøpes i salong kontra produkter som kjøpes i eksempelvis apotek og parfymeri.
Viktig å merke seg:
Hvis du selger ett produkt til kroner 350,- hver dag i en hel måned (22 dager) utgjør det 7.700, - ekstra. Selger du et produkt til 600,- vil det gi deg 13 000 kroner ekstra, og koster produktet 900,- sitter du igjen med hele 19.800, -